You can go your own way

14 mei 2014 - New York City, Verenigde Staten

Woensdag, 14 mei 2014

En toen was het voorbij. Studeren in Amerika is officieel verleden tijd. Mijn roommate is weg, mijn kamer is leeg, mijn koffers zitten vol met spullen waarvan ik al niet eens meer wist dat ik ze had en Flagstaff ligt nu zo’n 3000 km verderop. De laatste week in Flagstaff is uiteindelijk nog best snel gegaan. Op maandag en dinsdag had ik toetsen en daarna was ik druk bezig met koffers inpakken en de kamer schoonmaken. En al afscheid nemen van mensen, want iedere dag vertrokken er mensen. Sommigen zijn meteen naar huis gegaan, anderen zijn nog gaan reizen. Heel onwerkelijk.

Vrijdagochtend om 7 uur heb ik uitgecheckt uit Aspen Crossing. Ik heb ook eindelijk foto’s gemaakt van Flagstaff en NAU, omdat ik wilde wachten op het mooie weer. Duurde wel even, want net toen ik vertrok begon het warmer te worden. Wel was het vrijwel altijd zonnig, dus dat is niet gelogen. Het uitchecken gaat trouwens enorm pietlutterig. Elk klein dingetje wordt gecontroleerd en over alles wordt moeilijk gedaan. Ze controleren zelfs of je de ventilator wel hebt afgestoft! Gaat een beetje te ver vind ik. Om 9 uur ’s ochtends was het dan tijd om te vertrekken uit Flagstaff. Nog een laatste keer de San Francisco Peaks zien en alle plekken waar we zoveel lol hebben gehad. Ik zeg heel eerlijk: toen de bus Flagstaff uitreed vond ik dat wel heel erg.

In Phoenix stapten we op het vliegtuig naar New York City. Dat maakte dan wel weer veel goed gelukkig. Onze overstap in Chicago had wat vertraging, dus uiteindelijk kwamen we om 1 uur ’s nachts aan in ons hotel. Helaas was de koffer van Eline achtergebleven ergens tijdens de reis. Dat gaf wel wat stress, maar gelukkig was hij de volgende dag alweer terecht. Het hostel lag in Queens en dat is echt een super leuke wijk. Het is een stukje lopen naar het metrostation, maar de metro brengt je rechtstreeks Manhattan in. Daar wil je zijn, dus dat was ideaal. De eerste dag zijn we direct uitgestapt op Times Square. Even slikken want het is gigantisch druk en er rennen direct mensen op je af die je dingen willen verkopen. Nee Spiderman, ik wil geen foto met jou. En je masker is stuk. Dus ga weg! Doen ze niet trouwens.

Times Square

We hebben veel dingen in Uptown Manhattan bezocht de eerste dag. Times Square, Rockefeller Plaza en Central Park, Broadway. Central Park is echt heel gaaf om te zien. Middenin de stad heb je ineens een groen hart vanaf waar je de skyline van New York kan zien. Letterlijk een urban jungle where dreams are made of. We konden daar kijken naar wat potjes baseball en de vele eekhoorns die New York rijk is. Fijne afwisseling is dat!

Rockefeller PlazaCentral ParkCentral Park

Dag twee bestond uit Lower Manhattan. We zijn uitgestapt op Wall Street en vanaf daar zijn we naar Ground Zero gelopen. De Freedom Tower is bijna af en erg mooi. Er missen nog een paar glazen panelen, maar afgezien daarvan is hij af. Om Ground Zero op te komen is nog wel een heel gedoe. De kaartjes zijn in principe gratis, maar een donatie wordt geadviseerd en je moet door beveiliging heen waar ze trots op zouden zijn op het vliegveld. Vervolgens kun je je kaartje niet wegstoppen want ze willen hem nog vier keer zien. Ik snap het hele idee van beveiliging niet zo goed. Immers, ze staan er toch al niet meer?

Ground Zero zelf is heel erg indrukwekkend. Op de plaatsen van de torens hebben ze een soort verzonken fonteinen gemaakt waar het water doorheen stroomt. Langs de rand staan in metalen platen de namen van de slachtoffers gegraveerd, vaak per departement waartoe ze behoorden. Je wordt er wel echt even stil van. Er staat ook een museum dat bijna af is. Door een glazen paneel heen kun je een metalen pilaar zien staan van een van de torens. Iedereen die ooit de foto heeft gezien van de ingestorte torens waarbij er nog wat metaal uitsteekt weet wat ik bedoel. 23 mei gaat het museum open, net te laat voor mij dus. Ik kan het wel nu al aanraden!

Ground ZeroGround ZeroGround ZeroGround Zero

Daarna zijn we doorgelopen naar het zuidelijkste puntje van Manhattan, waar de veerboten naar Staten Island vertrekken. We zijn op zo’n boot gegaan (wat overigens gratis is, voor iedereen die New York ook op een strak budget moet doen) en zijn langs het Vrijheidsbeeld gevaren. De andere toeristen hadden datzelfde plan gevat, dus het was vrij druk op de boot. Je krijgt wel echt een goed uitzicht op het beeld en het is ideaal om de New York skyline te zien over het water. Heel gaaf! Daarna zijn we naar de wijk Soho gegaan, waar je goed kan shoppen en waar de meeste beroemdheden zich moesten bevinden. Ik heb ze niet gevonden helaas, maar die wijk is ontzettend leuk. Vanaf daar hebben we doorgelopen naar Madison Square naar het Empire State Building. We wilden die dag nog omhoog, maar we kwamen erachter dat het erg duur was en de zon was ondertussen al onder gegaan. Ook leuk, maar we kwamen voor de zonsondergang! Later kwamen we erachter dat we van Het laagste puntje in Manhattan naar Times Square in Upper Manhattan waren gelopen. Pijnlijke voeten waren het gevolg!

SkylineVrijheidsbeeld

Maandag hebben we de metro genomen naar Coney Island in Brooklyn. Dat wilden we allemaal nog wel zien. We kwamen daar uit in Little Russia, erg grappig. Het amusementpark wat daar is was helaas alleen in de weekenden geopend, maar de pier was leuk en het was mooi weer. Terug in Manhattan kwamen we weer uit in het financiële district, waar ook de bekende stier staat. Jake wilde altijd nog op de foto met de NYPD, de politie van New York. Die zijn trouwens echt overal. Ongelooflijk. Maar bij die stier stonden een paar agenten zelfvoldaan met iedereen op de foto te gaan. Dus wij gingen ook. Jake blij, politie arrogant haha.

Bull

’s Avonds zijn we naar het Yankee Stadium gegaan in The Bronx, waar we een heuse baseball wedstrijd hebben meegemaakt. The Yankees versus The Mets. Zeg maar Ajax tegen Feyenoord. The Mets hebben gewonnen trouwens. Iedereen zong het volkslied en halverwege de wedstrijd moest er nog God Bless America worden gezongen voor een oorlogsveteraan. Op militairen zijn ze hier dol trouwens. Beter leen je zo’n pak, want je komt overal gratis binnen! We hebben een aantal homeruns gezien, dus dat was ook leuk! Echt sporten doen ze trouwens niet, slechts heel af en toe wordt er gerend. Vandaar dat de spelers ook niet zo heel erg dun zijn zeg maar.

Baseball!Baseball!Yankee

Dinsdagochtend ging Eline door naar New Orleans en bezochten Jake en ik nog het Empire State Building. We hadden een kaartje tot de 86e verdieping. Best hoog dus en je hebt een fantastisch uitzicht! Koop je kaartje alleen wel binnen en niet van de verkopers buiten, want die lichten je op. Binnen is een kaartje 29 dollar, buiten 49. Om het verschil even aan te geven. Er is ook nog een heel museum boven, dus het is zeker de moeite waard!
ESBESB

We zijn nog even langsgegaan bij de Brooklyn Bridge, maar daar vond ik uiteindelijk niet zoveel aan. Er zijn eigenlijk alleen toeristen en geïrriteerde fietsers die de brug daadwerkelijk moeten gebruiken. Ik snap wel dat ze geïrriteerd zijn. We hebben ook nog even het Grand Central Station bekeken en het Chrysler Building. Wel leuk, maar niet heel erg bijzonder.

Brooklyn BridgeGrand Central Station

En toen zat het erop. Ik heb Jake uitgezwaaid om 6 uur vanochtend en ben zelf naar Philadelphia vertrokken. You can go your own way, zingt Fleetwood Mac. Letterlijk nu dus. Ik ben alleen en dat heeft voordelen en nadelen. Op dit moment vind ik het super relaxt. Ik ben benieuwd naar morgen. Vandaag was een echte reisdag, morgen heb ik een volle dag hier. Ze hebben stroopwafels kwam ik achter, dus dat komt helemaal goed!